Le provocazioni dell’arte contemporanea come re-entry nel sistema dell’arte. Considerazioni a partire dalla proposta sociologica di Niklas Luhmann

Autori

  • Luca Martignani Università degli Studi di Bologna

DOI:

https://doi.org/10.57611/qts.v2i2.295

Parole chiave:

art system, legal environment, contemporary art, re-entry, controversies

Abstract

This essay offers reflections on the work of art as a form emerging from an operation of observation. Subsequently, the aim is to focus on the relationship between medium and form to frame some emerging controversies in the relationship between contemporary art and law. The central thesis consists in maintaining that contemporary art and the provocations it communicates as a stylistic code constitute a re-entry into the art system, which by virtue of its operational closure relaunches its own autopoiesis just as it irritates the legal environment.

Biografia autore

Luca Martignani, Università degli Studi di Bologna

Luca Martignani è professore associato di Sociologia generale presso l’Università di Bologna. Si occupa di teoria sociologica, di epistemologia e ontologia sociale, della relazione tra rappresentazione (fiction, cinema e letteratura contemporanea) e realtà sociale. È stato Visiting Research all’IDHEAP (Institut des Hautes Etudes en Administration Publique) presso l’Università di Losanna, al CERLIS (Centre de Recherche su les Liens Sociaux) presso l’Università di Parigi Descartes/CNRS e al CRAL (Centre de Recherche sur les Arts et le Langage) presso l’EHESS di Parigi.

##submission.downloads##

Pubblicato

2023-12-14

Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i